50 TIP PANDUAN MENULIS NOVEL

19 Februari 2010 muhdnasruddin

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Daripada: Muhd Nasruddin Dasuki

 Penulis ebook Cara Mudah Menulis Novel (CMMN)  dan 50 Tip Panduan Menulis Novel

Saya tahu ramai di antara kita bercita-cita ingin menulis novel. Tetapi sayangnya, ramai yang sudah mencuba tetapi akhirnya terbengkalai di pertengahan jalan. Banyak masalah timbul kerana tiada pengalaman dan tiada persediaan sebelum menulis.

Akibatnya, impian itu terpadam begitu sahaja dan menganggap kerja menulis novel satu kerja yang merumitkan. Tetapi apabila melihat ramai penulis novel lahir satu persatu dan novel mereka mendapat tempat di pasaran, mulalah timbul rasa cemburu.

Anda tidak perlu risau. Anda juga mampu mengikuti langkah mereka. Mereka telah membuat persediaan rapi sebelum menulis novel. Sebab itulah mereka tidak menghadapi banyak masalah ketika menulis novel

Saya yakin ebook ini mampu menyelesaikan masalah anda itu.

Apa lebihnya mereka? Apa kurangnyanya saya?

Begitulah kata-kata yang akan tercetus di hati kecil kita. Mereka juga seperti kita, cuma  mereka cukup persediaan sebelum memulakan menulis novel. Seperti juga kita hendak berlari sejauh 100 meter. Apakah kita sudah cukup persediaan?

Setakat berlari menghabiskan jarak 100 meter tentu tidak menjadi masalah.  Tetapi jika berlari di dalam satu persaingan, untuk mendapatkan tempat pertama mungkin susah jika anda tidak pernah berlatih, tidak pernah menguji stamina, tidak cukup tenaga tambahan dan sebagainya.

Orang lain boleh berlari mendapat tempat pertama kerana mereka selalu berlatih. Permakanan dan penjagaan kesihatan dijaga di samping selalu membuat persediaan sebelum berlari. Begitu juga dengan menulis novel.

Menulis novel tidak cukup dengan hanya duduk menghadap laptop atau komputer dan terus menulis. Setakat menulis satu atau dua halaman mungkin tidak menjadi masalah. Tetapi menghasilkan novel memerlukan 300 atau 400 lebih halaman.   Mampukah anda melakukannya tanpa  pengetahuan yang mencukupi?

Jika sebelum ini anda sudah memiliki ebook Cara Mudah Menulis Novel (CMMN), ebook 50 Tip Panduan Menulis Novel merupakan koleksi tip dan panduan yang penting sebelum dan semasa kita menulis novel.

Tip dan panduan  di dalam ebook ini dirangka khas untuk mereka yang sedang belajar untuk menghasilkan novel. Ia merangkumi semua aspek penulisan novel seperti plot, perwatakan, fungsi bab awal, pertengahan dan akhir dan sebagainya. Maklumat yang disediakan walaupun ringkas tetapi padat dengan ilmu.”   

 

Jika di dalam ebook CMMN, apa yang diterangkan merupakan perkara pokok tetapi di dalam ebook ini akan diterangkan secara terperinci di samping contoh untuk dibuat perbandingan.

Di antara tip dan panduan yang terdapat di dalam ebook ini ialah:

  • Mencipta konflik dalam novel
  • Tip menulis sinopsis yang baik
  • Menulis nama dan watak sebenar
  • Panduan menulis sinopsis yang baik
  • Menulis nama dan watak sebenar
  • Fungsi bab awal novel
  • Emosi penulis pengaruhi tulisannya
  • Kepentingan sub plot
  • Strategi menulis novel
  • Menseimbang rentak penulisan
  • Memilih tema novel
  • Teknik Menulis novel untuk sayembara
  • Kepentingan latar dan masa
  • Mengelak ketandusan idea dan banyak lagi tip-tip menarik.

 Judul-judul tip di atas dipilih kerana topik itulah yang kerap menjadi masalah kepada mereka yang hendak menulis novel. Saya yakin, tip dan panduan yang disediakan di dalam ebook ini akan dapat menyelesaikan masalah anda.

Harapan saya agar prebiu ini dapat memberikan anda gambaran awal  mengenai kandungan ebook ini. Saya juga mengharapkan anda dapat memanfaatkan  kandungan ebook ini dan memahami serta mempraktikkannya ketika menulis novel.

Semoga anda berjaya menjadi seorang penulis novel satu hari nanti. Mudah-mudahan.

Wassalam.

Muhd Nasruddin Dasuki

 CARA BAYARAN MENGGUNAKAN BANK IN

 

Akaun Maybank
Nama Muhd Nasruddin Dasuki
No. Akaun 162115976283
   
Akaun CIMB
Nama Muhd Nasruddin Dasuki
No. Akaun 1277-0002240-207

Selepas saudara bank in ke  akaun di atas, sila emailkan butiran anda.

Nama Penuh:                                                                      Tarikh:

Alamat lengkap:                                                                 Masa:

Alamat e-mail anda:                                                   Tempat:       

Jumlah yang dibank in  RM 20.00

No. Telefon Bimbit:

Emailkan butiran di atas ke alamat :  mnasd_326@yahoo.com

Atau sms ke No. 013-3635560

 www.caramudahtulisnovel.com

http://mnasruddindasuki.blogspot.com

http://muhdnasruddin.wordpress.com

About these ads

Entry Filed under: Uncategorized

158 Comments Add your own

  • 1. marliyana bt azizuddin shah  |  2 Jun 2010 at 12:07 pm

    kalo nk create kisah dlm 1 novel, bpe minimum page utk sebuah novel ?

    • 2. muhdnasruddin  |  3 Jun 2010 at 7:26 am

      Untuk sesebuah novel, hlaman yang diperlukan di antara 300 – 400 halaman. Bagaimanapun terpulang ke penerbit mana yang hendak kita terbitkan. Sila rujuk novel-novel yang telah diterbitkan oleh penerbit di mana kita hendk hantarkan manuskrip novel tersebut.

  • 3. Julia Wilson  |  11 Mei 2011 at 11:48 am

    satu je masalah berat….dah lama dok kat nz bahasa melayu dah kurang excellent. dulu masa sekolah BM mesti A atau 1 sampailah masuk U. Skang dah lintang pukang…rasanya kena baca banyak buku dan majalah dlm BM ni.Takde sapa nak dipraktikkan BM kat sini semuanya mat saleh termasuklah hubby dan famili ish2.

    • 4. muhdnasruddin  |  14 Mei 2011 at 2:37 am

      Ya benar. Sesuatu perkara jika jarang diamalkan, ia akan hilang secara beransur-ansur. Sebaik-baiknya, cubalah baca buku-buku BM, inya-Allah, belakang parang jika diasah selalu, ia akan tajam. Semuanya bermula dengan diri sendiri, bacalah novel atau majalah BM, minta sesiapa tolong kiirmkan bahan-bahan itu kepada anda. selamat berjaya.

  • 5. Kaseh Maryam  |  16 Ogos 2011 at 8:56 am

    saya ada idea cerita yg sangt menarik… ingin meng’adaptasi kn cerita tersebut dlm novel…namun entah bagaimana hendak melakukan’y..?????
    .

    • 6. muhdnasruddin  |  12 November 2011 at 8:21 am

      Anda boleh memulakan dengan menulis sinopsis cerita itu iaitu ringkasan cerita kemudian diolah menjadi novel berdasarkan urutan sinopsis yang anda tuliskan itu.

  • 7. 888888  |  25 September 2011 at 1:24 pm

    saya sudah siapkan novel saya yang pertama. selama sembilan bulan saya hantar kepada satu penerbit besar di malaysia. kemudian saya dihubungi dan dikatakan novel saya akan diterbitkan untuk tahun 2012. tetapi bulan bila tidak pula disahkan. w’apapun saya gembira. cuma belum ada panggilan susulan untuk membuat beberapa pembetulan dalam novel kecil itu. novel yang saya tulis sekitar 320 m/s shaja. Alhamdullillah.

    • 8. muhdnasruddin  |  26 September 2011 at 7:57 am

      Syabas dan tahniah kerana berjaya menyiapkan sebuah novel. Kesabaran anda menunggu karya pertama itu diterbitkan sudah tentulah diharapkan. Sebenarnya bergantung kepada penerbit mana anda hantarkan. Berkemungkinan manuskrip dalam senarai menunggu kerana terlalu anyak novel yang mahu disunting oleh ediotr. Bagaimanapun, kebiasaan apabila manuskrip sudah masuk lay out, penulis akan diminta menyemak semula manuksrip yang siap diedit. Biasanya apabila sampai ke proses akhir penulis akan dihubungi perkembangan novel ini. Tetapi saya kira, sementara anda menunggu novel pertama itu terbit, anda sudah menghasilkan sebuah atau dua buah novel lain. Sebaik-baiknya begitulah. Jangan menunggu novel pertama terbit barulah hendak menghasilkan novel kedua. Novel kedua mungkin boleh di hantar ke penerbit lain pula sementara novel pertama. Sentiasalah sediakan stik novel, cari peluang di mana-mana penerbt yang sudi menerbitkan dan jangan mengharapkan satu penerbit sahaja.

  • 9. azidah  |  21 Oktober 2011 at 10:16 am

    saya dalam perancangan buat novel. tajuknya, CINTA KONTRAK.. tapi tak tahulah macam mana nak hantar kpada pnerbit.. lagipn sya nh baru form4 dan jau, d sandakan. cuti nh sya nak habiskan novel nh..

    • 10. nurul atikah  |  25 Januari 2012 at 3:02 am

      sy pn brminat jgk nk jd novelis…tp sy xthu nk anta kt spe …
      sy jgk bru form4….tgal di kuantan pahang….

      • 11. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:27 am

        Banyak penerbit novel sekarang, tetapi kena pilih penerbit yang diyakini membayar royalti kepada penulis. Apa yang penting sekarang siapka manuskrip novel itu dahulu, selepas itu ke mana manuskrip itu hendak disalurkan. Terima kasih.

  • 12. ami manaf  |  2 November 2011 at 12:12 pm

    saya dalam proses untuk menghasilkan novel saya yang pertama dan di dalam novel saya ini, saya ingin selitkan ayat-ayat berbentuk sms. tapi, saya tidak tahu format bagaimana perlu saya lakukan untuk penghasilan ayat sms ini. saya ada baca banyak novel, tapi kebanyakan novel tidak menggunakan perbicaraan sms. boleh bantu saya?

    • 13. muhdnasruddin  |  7 November 2011 at 3:12 am

      Formatnya sama seperti kita menulis dialog dalam novel dan mesti ada pemuka dan penutup kata
      (“………”). Jika boleh menulis SMS yang mudah pembaca faham. Jangan terlalu ringkas
      sehingga pembaca tidak faham.
      Biasa SMS hanya perkara yang penting dan ringkas. Ayat biar pendek. Jangan terlalu
      panjang.
      Jika ayat mahu panjang, gunakan cara berbual dalam telefon. Gunakan juga pembuka dan
      penutup kata.

      • 14. ami manaf  |  7 November 2011 at 10:55 am

        owh. novel yang saya ingin hasilkan ini adalah novel cinta seorang gadis hanya menerusi sms tanpa perbualan telefon mahupun sebarang perjumpaan dengan seorang lelaki. dan kebanyakan jalan cerita dalam novel yg saya ingin hasilkan ini adalah menerusi sms. jadi, maksud dari jawapan encik, format yang patut saya tulis adalah seperti (”……..”) pada setiap sms antara perempuan dengan lelaki tersebut? contoh :

        # Lara membelek-belek buah tangan yang dibelikan untuk Aqram sewaktu di Pulau Tioman. Tiada apa yang istimewa. Cuma sehelai t-shirt hitam bertemakan panorama Pulau Tioman. Itu pun, atas permintaan Aqram sendiri yang mahukan t-shirt hitam. Lara mencapai Sony Ericsson putihnya lantas jemarinya dengan pantas menaip mesej kepada Aqram.

        “Awak, malam ni awak free tak? Kita keluar nak? Saya ada belikan barang yang awak kirim haritu.”
        “Barang? Barang apa?”
        “Aik? Dah lupa? Takpelah. Malam ni kalau awak free saya bagi barangnya. Nanti awak tahulah.”
        “Ok. Nanti lepas balik kerja saya ambil awak dekat rumah.” #

        maaf, saya masih baru dlm mempelajari dunia novel.

  • 15. nabila  |  6 November 2011 at 1:48 pm

    berapa harga buku tersebut.

    • 16. muhdnasruddin  |  7 November 2011 at 2:48 am

      Harganya cuma RM 20.00. Setiap pembelian anda akan mendapat sebuah ebook percuma berjudul
      Panduan Menulis Novel berpandukan kisah benar. Sila buat tempahan segera,

  • 17. emranhardy  |  12 November 2011 at 7:02 am

    saya berminat untuk menulis novel bagi kanak-kanak atau awal remaja, memandangkan saya mempunyai seorang ank remaja, adakah ia perlukan tema yang berat atau hanya perlu berkisarkan kehidupan remaja dan ditokok tambah dgn pengalaman sndri sewaktu melalui kehidupan remaja dahulu?

    • 18. muhdnasruddin  |  12 November 2011 at 8:19 am

      Kebiasaannya novel kanak-kanak dengan awal remaja hampir sama sahaja temanya. Tema yang digemari kanak-kanak seusia ini ialah tema seperti pengembaraan, penyiasatan, tema-tema futuristik yang mencabar dan ingin mencuba. Boleh juga dicuba tema saintis atau sukan yang mencabar. Jika ingin lebih jelas, snda boleh dapatkan novel-novel sedemikian yang banyak diterbitkan oleh penerbitan PTS. Banyak novel yang sesuai untuk kanak-kanak. Novel sebenarnya adalah imaginasi penulis tetapi tidak salah jika dibaurkan sekali dengan pengalaman anak-anak atau pengalaman peribadi. Untuk lebih mudah tanyakah kepada anak anda sendiri, tema yang bagaimanakah yang mereka suka? Selamat menulis.

  • 19. Iesya Natasha  |  14 November 2011 at 5:44 am

    sebenarnya sy sudah berjinak-jinak dgn dunia novel sejak dari bangku sekolah rendah lagi.semua ini atas pengaruh auntie saya yang suka membaca novel. pengalaman hidup saya memberikan kertas dan pen sebagai teman hidup saya yang paling baik. Rasanya dalam dunia ini,hanya beberapa orang sahaja yang pernah melalui pengalaman hidup seperti saya. Justeru itu,saya ingin berkongsi semua pengalaman saya kepada semua orang di luar sana. saya tidak mengharapkan simpati, saya cuma ingin tunjukkan kepada mereka betapa hidup ini umpama satu perjudian.Dan percaya Allah itu ada, yang selalu memerhatikan kita. bahagia,derita,ketawa,menangis,suka dan duka sudah pernah saya lalui..bukan perkara yang biasa ..tapi yang Luar Biasa.

    • 20. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:56 am

      Lesya boleh garap pengalaman-pengalaman itu ke dalam novel kerana novel terbuka luas kepada kita untuk kita menuliskan apa sahaja yang terlintas di ruang fikiran kita.

  • 21. Carollina  |  29 November 2011 at 10:21 am

    klo misalnya novelnya ttng romance,ya sjenis sperti ‘vampire diaries’?
    Bagus g?

    • 22. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:52 am

      Ia bagus tetapi bergantung kepada bagaimana anda mengolah novel itu. Jika pengolahannya bagus dan menarik sudah tentu ia akan menjadi perhatian pembaca.

  • 23. Nur hidayah ahmad  |  9 Disember 2011 at 5:25 am

    Salam..saya ada bcita2 utk menjadi penulis novel masa akn datang..tp saya tidak tahu selok- belok dalam mengarang novel ni..saya tidak ada pengalaman dalam novel..apakah langkah2 yg utama utk menulis novel..T.kasih.

    • 24. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:47 am

      Salam Nur Hidayah. Syarat untuk menulis novel ialah minat disusuli dengan bakat. Saya ada menghasilkan ebook Cara Mudah Menulis Novel, anda boleh dapatkan ebook berkenaan dengan melayari blog saya. Di dalam ebook banyak maklumat bagaimana mahu menghasilkan novel. Anda boleh membuat pesanan dan pembayaran untuk mendapatkan ebook ini denfan melayari blog saya.

  • 25. Nur hidayah ahmad  |  9 Disember 2011 at 5:30 am

    Salam.Saya ada bercita-cita ingin menjadi penulis novel masa akan datang..Tp saya tidak tahu selok-belok dalam mengarang novel..saya tidak ada pengalaman langsung dalam sastera..Apakah langkah2 yg utama untuk menghasilkan sebuah novel..T.kasih..

    • 26. muhdnasruddin  |  9 Disember 2011 at 7:31 am

      Salam. Langkah pertama mesti minat membaca novel. Tanpa minat membaca novel bagaimana mahu menulis novel. Apabila minat sudah, itu merupakan pertunjuk jalan jika mahu menjadi penulis. Banyak membaca novel akan memudahkan bagaimana novel ditulis. Selebihnya dapatkan maklumat mengenai penulisan novel. Hendak diceritakan di sini ruang tidak mengizinkan. Bagaimanapun untuk mendapatkan maklumat mengenai penulisan novel sila layari blog saya. http://mnasruddindasuki.blogspot.com.

    • 27. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:53 am

      Salam. Sebelum anda cuba menulis novel,pertamanya and mesti rajian membaca novel. Dalam pembacaan itu kaji juga, bagaimana penulis memulakan menulis novel, penyampaian, pengolahan, gaya bahasa dan sebagainya. Selain itu anda perlu ada asas atau ilmu menulis novel. Anda boleh menghadiri bengkel penulisan atau dapatkn maklumat penulisan melalui internet.

  • 28. saleh  |  19 Disember 2011 at 6:11 pm

    Saye ada baca syarat nak hantar manuskrip Novel Remeja kat BukuPrima… Page dari 150-200.. tapi sy tengok takder pun orang tulis novel remaja yang page nya 150-200.. 240 je yang maksimum..

    • 29. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:44 am

      Sdra. perlu pastikan syarat-syaratnya. Mungkin yang anda baca itu menulis buku kanak-kanak. Kebiasaannya untuk novel kanak di antara 250-300 halaman sahaja.

  • 30. Muhammad Syazwan Idris  |  21 Disember 2011 at 3:23 pm

    Salam, saya seorang yang suka membaca novel. Dah banyak novel2 yang saya baca. Saya sangat meminati karya2 Ramlee Awang Murshid. Baru2 ni terlintas di hati saya untuk menghasilkan novel. tapi saya tak yakin. Saya x tahu bagaimana nak mulakan. Saya lebih suka kepada cerita yang berunsur fantasi (fiksyen sains). Adakah e-book ini mampu memberi bimbingan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghasilkan novel.????

    • 31. Muhammad Syazwan Idris  |  21 Disember 2011 at 3:53 pm

      Saya harap en.muhdnasruddin boleh memberi inspirasi dan bimbingan kepada saya untuk menulis novel…..
      saya teringin sgt menghasilkan novel sendiri…

      • 32. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:39 am

        Saya ada menghasilkan ebook Cara Mudah Menulis Novel dan 50 TIP Menulis Novel. Dalam ebook ini banyak maklumat yang boleh sdra kutip jika ingin meneulis novel. Saya rasa elok jika sdra memiliki ebook ini sila buat pesanan jika berminat, tawaran dibuka sampai bila-bila. Sila rujuk blog saya untuk pesanan dan bayaran. terima kasih.

    • 33. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:42 am

      Salam Muhammad Syazwan. Jika anda berminat menulis novel berbentuk triller, saya sarankan anda banyakkan membaca novel-novel seperti itu. Sambil membaca sila kaji bagaimana cara pengolahan cerita sedemikian, dan teknik yang digunakan. Banyak membaca novel seperti ini akan memberi pengalaman kepada anda untuk menghasilkan novel triller.

  • 34. farah  |  26 Disember 2011 at 7:49 am

    sya sedang mengarang novel skarang ni..ini novel ketiga saya..dua novel sebelum ini sudah siap namun tiada keyakinan nak menghntarnya..
    ttapi sebelum itu,boleh saya tahu tulisan jenis apa dan saiz nya yg sering digunakan untuk menulis novel?
    saiz kertas pula?A4?
    tq..

    • 35. muhdnasruddin  |  31 Disember 2011 at 7:44 am

      Tahniah kerana anda sudah menyiapkan tiga uah novel. sebagai penulis anda mesti yakin dnegan karya anda sendiri. Anda perlu mengirimkan katrya anda itu pe mana-mana penerbitan. Cara ini untuk memastikan hasil tulisan anda tidak sia-sia jika berjaya diterbitkan. Jika gagal diterbitkan, sila perbaiki di mana kekurangannya sehinggalah karya anda itu berjaya diterbitkan. Kesabaran untuk memastikan novel anda diterbitkan sangat dipelrukan.
      Saiz tulisan sebaik-baiknta 12 pt dengan font Times New Romas dan ditulis dengan double spacing untuk kertas A4. Tulisan biarkan kemas, tiada salah ejaan, ayat tergantung dan yang penting ceritanya mudah difahami pembaca.

  • 36. iin  |  2 Januari 2012 at 3:03 pm

    kunci utama dalam menulis novel agar novel d sukai orang bnyk apa sih…..?

    • 37. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:42 am

      Jalan ceritanya mesti dekat dengan pembaca. Maksudnya peristiwa dalam novel diaami oleh semua orang.

  • 38. princess  |  3 Januari 2012 at 9:14 am

    salam… blh tanya… nama tenpat yg ada dalm novel 2.. mesti wujud??? @ cuma rekaan????

    • 39. muhdnasruddin  |  11 Mac 2012 at 6:36 am

      Salam. Tidak semestinya tetapi jika mahu dituliskan mengenai sesuatu tempat, sebaik-baiknya biar tepay dan bukan main agak-agaknya. Jika tidak pasti, lebih baik tempat yang rekaan sahaja.

  • 40. princess  |  3 Januari 2012 at 9:17 am

    salam… sya mo tumpg tanya… latar tempt dalam sbuah novel 2 mesti betul2 wujud ka?????

    • 41. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:41 am

      Betul-betul wujud pun boleh, imaginasi pun boleh. Jika nama tempat betuk wujud, akan memudahkan pembaca membayangkan suasana apa yang anda tuliskan, Jika anda penulisbaru, elok gunakan tempat yang dekat dengan anda, maksudnya anda dapat gambarkan dengan muah dan tepat, bukaan rekaan atau khayalan seolah-olah ia benar-benar berlaku.

  • 42. Noliana Norizam  |  5 Januari 2012 at 1:07 pm

    Saya pernah membaca novel skali saja,tp minat sy sgt mendalam pd novel.dan ianya salah stu cita2 sy.baru2 ini sy menulis novel btajuk anna elisa.kisah hidup sy dan ank sy..tp sy x tahu bagaimana ingin mulai novel sy itu.boleh bantu?

    • 43. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:38 am

      Saya ada sebuah ebook CARA MUDAH MENULIS NOVEL, dalam ebook itu ada duterangkan bagaimana mahu menulis novel dan contohnya sekali.Sila dapatkan ebook berkenaan kerana jika hendak dterangkan di sini, mungkin tidak cukup ruang. sila layari blog saya di http://mnasruddindasuki.blogspot.com,

  • 44. ahmad buqhary  |  7 Januari 2012 at 11:07 am

    salam saya hendak bertanya kepada sesiapa saja yang berpengalaman.di dalam bidang penulisan cerpen ataupun novel .bagaimana seseorang yang baru menceburi bidang penulisan hendak memulakan sesuatu karya yang hendak di tuliskan iaitu kisah yang benar-benar terjadi di dalam kehidupan harian.di harap ada pihak yang boleh tolong tunjuk ajar kepada saya .sekian terima kasih.

    • 45. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:35 am

      Salam. Jika anda seorang yang rajin, anda boleh membuat latihan selalu dengan menulis karnagan berbentuk cerpen ataua puisi sbagi yng anda pelajari semasa di sekolah. Selain itu anda perlu rajin membaca cerpn, novel atau puisi dan lihat bagaimanakah cara mereka memulaka sesuatu bentuk karya cerpen, novel atau puisi. Jika anda ada kisah sendiri, tuliskan kisah anda itu mengikut apa yang anda tahu, jika kurang puashati tulis semula dalam bentuk dan cara yng lain pula.

  • 46. Faridah Binti Mat Jawari@ fiedah  |  10 Januari 2012 at 8:13 am

    saya baru habis menduduki SPM dan sedang menunggu result. Masalah saya sekarang ialah saya sangat minat membaca novel dan berminat untuk mengarang tetapi saya tidak tahu bagaimana nak mulakan. Please help me…………

    • 47. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:24 am

      Jika anda berminat menulis novel. Anda mesti ada ilmu untuk menulis novel. Ilmu boleh anda perolehi mealui bengkel, pembaaan, internet dan sebagainya. Pada zama sekarang banyak maklumat di hujung jari. Jika anda rajin mencarinya dlam internet anda akan memperolehinya.

  • 48. ali  |  16 Januari 2012 at 10:20 am

    saya juga teringin nak karang novel……….lebih – lebih lagi novel berunsur thriller……….saya ingin menjadi seperti Ramlee Awang Murshid………………..apakah asas – asas yang perlu ada pada seseorang yang ingin memulakan atau menjadi penulis novel????????????????

    • 49. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:23 am

      Secara asasnya untuk menjadi seorang penulis, ialah minat menulis. Tanpa minat apapun yang kita lakukan tidak akan menjadi. Selepas ada minat barulah mencari ilmu untuk menulis. Ilmu menulis bolh didapati di mana-mana bengkel, atau cari sahaja dalam internet atau berguru dengan mereka yang berjaya dalam penulisan.

  • 50. nurul huda  |  18 Januari 2012 at 2:59 am

    saya peminat sastera semasa di bangku sekolah…selepas tamat belajar saya sambung belajar tp jurusan lain..lepas tamat belajar minat saya untuk menceburi bidang ini semakin dalam…mungkin saya akan belajar dahulu teknik-teknik yang berkesan dlm penulisan novel…buku nie complete tak dan sesuai tak untuk org mcm saya yg ingin mula belajar dari awal?

    • 51. muhdnasruddin  |  21 Januari 2012 at 7:18 am

      Salam. Ebook ini memang ditulis khas untuk mereka yang baru belajar menulis novel. Anda boleh dapatkan ebook ini secara online kerana ia tidak dijual di kedai buku tetapi melalui blog saya.

  • 52. cik asiey  |  18 Januari 2012 at 8:57 am

    BUKU NI ADER JUAL TAK KT MANA-MANA KEDAI BUKU?MACAM KEDAI BUKU MPH,POPULAR KER..?BERMINAT TULIS NOVEL. BARU NAK CUBA-CUBA TULIS NOVEL..SAYA MMG MINAT BAB-BAB MENGARANG NI TAPI TAK TAHU MCM MANA NK MULA MENULIS NOVEL NI..TAK ADA PENGALAMAN..KALAU NOVEL TU DH BANYAK SGT BELI.

  • 53. cik asiey  |  21 Januari 2012 at 12:55 pm

    SAYA NAK ORDER BUKU NI BOLEH LAGI TAK?

    • 54. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:31 am

      Ya ebook berkenaan masih lagi boleh buat pesanan. Maklumkan kepada jika berhajat memiliki ebook berkenaan. Sekian terima kaish.

  • 55. fatin  |  24 Januari 2012 at 2:30 pm

    klau lam 1 bab..brape halaman nk taip?

    • 56. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 3:05 am

      Dalam satu bab sebaik-baiknya dutilis dengan A4 saiz antara 7- 10 halaman, ditaip dengan jarak dua.

  • 57. fatin  |  24 Januari 2012 at 2:34 pm

    klau nk tlis nvel..dlm 1 bab brape halaman perlu?

    • 58. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:28 am

      Dalam satu bab, jangan terlalu panjang dan jangan terlalu pendek. Jika boleh biar setiap bab panjangnya sama sekitar 7- 10 halaman kertas A4 ditaip jarak Dua. (double spacing).

  • 59. mohamad amyrul mukmin  |  27 Januari 2012 at 10:43 am

    klau nk mnhasilkan novel npis brapakah blangan mkasurat yang dperlukan?

    • 60. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:24 am

      Untuk pasaran novel sekarang tebal manuskrip di antara 300 sehingga 5-600 hlaman kertas A4. Tetapi jika menulis untuk sebaga latihan, boleh tulis novel yang nipis tetapi jika untuk diterbitkan mungin tak sesuai.

  • 61. bella  |  12 Februari 2012 at 3:04 pm

    sya mnat sgt mnulis…mslahnya sy tak tau mcm mn nak mulakan dan sya dah baca byk tip bgaimana hendak mnulis novel dan kbanyakannya untuk mbuat ssbuah novel mmerlukan kajian…..msalahnya sekarang ini sy tak tau mcm mna nak mulakan kajian itu sebab ini bru first time saya nak cuba mnulis novel dan sy mrupakan seorang stdent

    • 62. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:21 am

      Terima kasih. Anda masih boleh menulis novel berpandukan apa yang anda tahu, tak perl kajian mendalam jika topik yang anda tulis hanyalah topik yang lazim dan biasa kita lalui. Mulakan dulu dengan menulis sinopsis atau jalan cerita kemudian kembangkan atau pecah-pecahkan menjadi novel. Terima kasih.

  • 63. milla  |  15 Februari 2012 at 9:46 am

    sy skg tgh karang novel…bru nk blajar mnulis…tu yg sy nk dptkn bku pnduan dr encik..sy tkut nvel sy sekerat jln je..tp sy mmg mnat psal nvel ni..sy brcta2 nk jd pnulis suatu ary nt..

    • 64. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:17 am

      Terima kasih. Sdra/sdri boleh dapatkan ebook berkenaan kerana di dalamnya banyak maklumat yang boleh membantu anda untuk menghasilkan novel. Mudah-mudahan cita-cta anda tercapai. Anda masih boleh membuat pesanan ebook berkenaan.

  • 65. Ailuj  |  1 Mac 2012 at 5:44 am

    saya sangat tertarik dengan kesungguhan saudara membalas semua komen2 yang diberikan. Saya juga mempunyai keinginan untuk menulis novel, malah beberapa kali mencuba tapi tidak berjaya. Saya berminat untuk membeli buku panduan tersebut. masih boleh order kah?

    • 66. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:15 am

      Ya, terima kasih kerana berminat untuk mendapatkan ebook berkenaan. Ebook itu masih boleh buat pesanan. Banyak maklumat dalam ebook berkenaan.

  • 67. Nur Izzati Ahmad Gani  |  24 Mac 2012 at 2:21 am

    Salam.. Saya pernah mengarang novel sewaktu ditingkatan empat. Sudah banyak yang telah saya garap namun terdapat beberapa masalah sewaktu menghasilkan novel tersebut. Semua itu pun bermula dari minat saya sendiri terhadap dunia novel dan mendorong saya untuk menghasilkan novel sendiri. Kini saya bangkit untuk menghasilkan karya novel yang lain dan sedang dalam penghasilan kerana masih banyak yang perlu saya garap jalan penceritaannya. Walaupun masih lagi berada di tahap awal berjinak-jinak dalam penghasilan novel itu semua tidak pernah mematahkan semangat saya untuk menjadi seorang penulis novel suatu hari nanti. Permasalahannya saya dalam dilema untuk menghantar bakal manuskrip saya ke penerbit yang sepatutnya.

    • 68. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:25 am

      Salam. Apa yang penting sekarang ialah siapkan dahulu manuskrip novel anda itu dahulu. Jika sudah siap, barulah fikirkan penerbit mana yang hendak dikiirmkan manuskrip itu. Ya a, jgn mudah putus asa walaupun awalnya anda seperti rasa kecewa. Tersukan minat anda itu, mudah-mudahan satu ketika nanti, anda akan berhasil menyiapkan sebuah novel.

  • 69. mymemoriesandlifes  |  16 April 2012 at 4:32 am

    assalamualaikum…saya student baru form4….saya sangat gemar membaca novel…tapi pada masa yang sama saya juga teringin untuk menghasilkan karya saya sendiri….saya ada juga cuba menghasilkan karya saya tapi saya x tahu lagi macam mana nak mengembangkan karya saya…saya harap encik dapat membantu…terima kasih

    • 70. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:20 am

      Allaikumussalam. Untuk latihan yang mudah bagi mengatasi masalah ini, cuba anda banyakan membaca novel-novel orang lain. selain untuk mengetahui cerita membaca novel kita boleh mempelajar bagaimana para penulis mengolaj cerita, gaya bahasa dan sebagainya. Apabila anda banyak membaca, anda akan tahu sendiri bagaimana mahu mengolah dan mngembangkan cerita.

  • 71. aishah abdulrahman  |  20 April 2012 at 4:34 pm

    salam..sy berminat untuk dapatkan ebook cara mudah menulis novel..sy dah cube untuk dptkan dr blog en.muhdnasruddin,tapi gagal..klu sy terus sms ke no.tel yg di sertakan di blog bleh ke?

    • 72. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:17 am

      Salam. Saya rasa, anda sudah membeli ebook berkenaan, sebelum saya sempat membalas soalan anda ini. Terima kasih.

  • 73. Azaniah  |  22 April 2012 at 12:04 pm

    Assalam… blh tumpang tanya.. buku ini masih lagi ada di jual kan ke ?

    • 74. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:14 am

      Salam. Buku apa yang anda maksudkan ya? Tapi jika ebook CARA MUDAH MENULIS NOVEL, ia masih dijual daqn anda boleh membuat pesanan.

  • 75. maqin  |  29 April 2012 at 1:11 am

    sulit gan, apa lagi nentuin tema

    • 76. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:15 am

      Saya kurang jelas, apa yang anda maksudkan…Maaf ya…

  • 77. megat abdul azim (@AzimMegat)  |  1 Mei 2012 at 8:07 am

    salam,saya ada soalan di sini.bagaimana saya nak buat novel sendiri.kalau saya nk buat novel adakah kena bayar.

    • 78. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:13 am

      Salam. Anda boleh menulis novel dan tak perlu bayar aapa-apa. Anda pula akan ndibayar jika novel anda dapat diterbitkan.

  • 79. megat abdul azim (@AzimMegat)  |  1 Mei 2012 at 8:13 am

    salam,adakah ingin mecipta novel perlu bayar di bank atau mana-mana.

    • 80. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:12 am

      Ingin menghasilkan novel, anda tidak perlu bayar apa-apa. Jika anda sudah menyiapkan novel, sila hantar kepada penerbit. Jika nobel diterbiatkan, anda akan mendapat bayaran daripada penerbit.

  • 81. megat abdul azim (@AzimMegat)  |  1 Mei 2012 at 8:15 am

    macam mana nk in duit

    • 82. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:10 am

      Bank in sahaja ke dalam akuan yang disertakan dalam blog berkenaan. Sesudah bank, emel atau sms butiran bayaran kepada no telefon: 013-3635560

  • 83. nurafitri  |  9 Mei 2012 at 12:32 pm

    berapa harga ebook tu???

    • 84. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:09 am

      CARA MUDAH MENULIS NOVEL RM 40.00 DAN 50 TIP MENULIS NOVEL, hargaya RM 20.00. Jika anda membeli kedua-dua ebook berkenaan, anda hanya perlu membayar RM 50.00 dan anda akan sebuah lagi ebook percuma berjudul Panduan Menulis Novel Berdasarkan Kisah Benar.

  • 85. cik jiea  |  20 Mei 2012 at 7:58 am

    salam..saya masih baru lagi dalam penulisan novel.tetapi saya ingin bertanya tentang tips dalam penulisan suatu novel lebih menarik dari segi perkembangan cerita nya

    • 86. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:07 am

      Salam. Saya ada menghasilkan sebuah ebook bertajuk 50 TIP MENULIS novel. Banyak maklumat disitu, anda masih membuat pesanan untuk mendapatkan buku yang berharga RM 20.00. Dapatkan cara bayaran di blog daya itu.

  • 87. Hana  |  29 Mei 2012 at 11:56 am

    Sye merancang utk membuat novel cinte remaja..jln cite juge sye da rangka,tetapi sye x thu bagaimana membuat isi2 jln cerite ini,sye adalah pelajar ting4…

    • 88. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 7:03 am

      Untuk lebih mudah, anda tulislah dulu apa yang terlintas daam fikiran anda ketika itu. Jika anda sudah siap menulis, baca dan semak semula. Gantikan mana-mana tempat yang dirasakan tidak sesuai dengan ayat yang lebih sesuai. Buat pembetulah sehingga anda benar-benar puas hati.

  • 89. Ainaa  |  30 Mei 2012 at 7:03 pm

    Blh sy tanya…apa yg bole diisi supaya plot yg direka itu hebat dan menarik prhatian org ramai..
    Ke 2 ..mcm mane nak cipta tajuk yang hebat dan menarik utk novel ?
    Ke 3..cerpen memerlukan brp muka surat…?
    Ke4 apakah aspek yg diambil supaya cerita itu hebat…?

    Maaf skiranya soalan yg sy ajukan tersangat byk…tp sy sgt berminat utk menulis novel…

    • 90. muhdnasruddin  |  5 Jun 2012 at 6:58 am

      Untuk mendapatkan plot yang hebat, ia perlu kemahiran. Untuk mendapatkan kemahiran, anda boleh membaca novel-neovel daripada penulis yang sudah arif menulis novel. Pelajarilah dari mereka bagaimana mahu menulis novel yang baik. Tajuk, penulis boleh sediakan tetapi adakala tajuk boleh diubah mengikut selera editor mengikiut kesesuaian cerita. Menulis cerpen jangan melebihi daripada 10 halaman. kertas A4 dengan tiap menulis jarak dua atau double spacing. cerita hebat lazimnya cerita yang ditulis, belum disentuh penulis lain. Supaya keelihatan nampak hebat, banyakan sub plot tetapi penulis perlu bijak menylesesaikanna.

      • 91. Ainaa  |  5 Jun 2012 at 8:59 am

        Masa dulu sy pernah menulis novel yg bertajuk bertemankan arnab..sudah melebihi 40 ms.sy menggunakan microsoft word.sampai satu masa,,komp kena electric shock.sume plot n cerita kat situ hilang.sy tidak tahu bagaimana nak kembalikan sume data tersebut.(pengalaman peribadi yang ingin dikongsi)

      • 92. muhdnasruddin  |  6 Jun 2012 at 2:44 am

        Terima kasih di atas makluman itu, tetapi jika pada awal penulisan, kita ada membuat catatan atau rangka cerita, mungkin kurang masalah untuk mengingati ceritanya, bagaimanapun untuk menaip semula memanglah, bukan kerja senang. Saya rasa ramai penulis menghadapi perkara yang sama. Sebab itulah dinasihatkan, kerja menulis ni memerlukan kesabaran dan jgn putus asa.

      • 93. muhdnasruddin  |  30 Ogos 2012 at 3:46 am

        Salam. Jika anda ada membuat catitan seebelum menulis novel, mungkin ia tidak menjadi masalah jika apa-apa berlaku. Atau anda tersu sahaja print selepas seelsai menaip manuskrip untuk mengelakan kejadian seperti itu berulang.

  • 94. hidayatun13  |  9 Jun 2012 at 5:13 am

    asaslamualaikum’ saya berminat untuk menjadi novelis. novel yang saya hendak
    hasilkan ialah novel remaja berlatarkan masa depan. saya sedang mencari sifu sebab saya baru nak mencuba menceburkan diri dalam dunia penulisan. harap ada yang sudi…

    • 95. muhdnasruddin  |  28 Jun 2012 at 6:33 am

      Allaikumsalam. Sila layari blog saya untuk dapatkan info mengenai penulisan novel; http://www.mnasruddindasuki.blogspot.com.

    • 96. muhdnasruddin  |  30 Ogos 2012 at 3:44 am

      Allaikumsalam. Sila dapatkan ebook saya bertajuk CARA MUDAH MENULIS NOVEL. Dalam ebook berkenaan ada diterangkan bagaimana dan cara-cara untuk menulis novel. Harga cuma RM 40.00. Sila rujuk blog saya di http://mnasruddindasuki.blogspot.com untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai pembayaran dan sebagainya.

    • 97. muhdnasruddin  |  2 September 2012 at 12:55 am

      Allaikumsalam. Sila layari blog saya. http:/./mnasruddindasuki.blogspot.com. Di situ banyak maklumat mengenai penulisan novel yang boleh diambil manfaatnya

  • 98. norshahira  |  10 Jun 2012 at 10:25 am

    Assalamualaikum. Saya merupakan student form 2. Saya sangat berminat untuk menulis novel. Tapi masalahnya, saya tidak tahu nak hantar kepada siapa manuskrip yang telah saya siapkan. Boleh bantu saya. TQ.

    • 99. muhdnasruddin  |  28 Jun 2012 at 6:29 am

      Allaikumsalam. Sila hantar manuskrip anda ke Gurp Buku Karangkraf, Lot 2, Jalan Sepana 15/3, Off Persiaran Selangor, 40200 Shah Alam, Selangor. No. tel: 03- 5101 3888.

      • 100. norshahira  |  8 Julai 2012 at 10:07 am

        TQ . =)

    • 101. muhdnasruddin  |  30 Ogos 2012 at 3:42 am

      Salam. Anda boleh hantar manuskrip novel itu ke Prima bUKU, Alaf 21 atau mana-mana penerbitan novel yang ada di Malaysia. Sila rujuk alamat penerbit yang terdapat pada novel syarikat berkenaan.

  • 102. Nur Hanim  |  5 Julai 2012 at 8:56 am

    Sekarang ni,saya dah tulis sebuah cerita berunsur persahabatan dan cinta.Ble sye bagi kengkawang sye baca citer tu,meke kata cerita tu menarik lalu mendesak saya menerbitkan cerita tersebut.masalah nyer,sye x thu nak terbitkan kat syarikat mne dan sye baru berumur 12 tahun dan akan menduduki UPSR x lme lg..tp sye nak!!Dan sekarang saya bercadang untuk mengarang sebuah lagi cerita persahabatan..

    • 103. muhdnasruddin  |  6 Julai 2012 at 7:18 am

      Jika manuskrip novel itu sudah siap, sila hantar ke Alaf 21 atau Buku Prima. Alamatnya: Lot 2, Jalan sepana 15/3, Off Persiaran Selangor,
      Seksyen 15, 40200 Shah Alam, Selangor. Tel: 03-51013683.

  • 104. Nur Hanim  |  5 Julai 2012 at 9:08 am

    Sye dah karang sebuah novel berunsurkan persahabatan dan cinta.Ble sye bagi kengkawan sye bace citer tu,meke kata cerita tu seronok lalu mendesak sye menerbitkan cerita tersebut.Tp sye x thu nak terbitkan kat syarikat mne??Skang ni,sye karang lagi sebuah cerita tentang persahabatan juga sbb sye ske kisah persahabatan..Tp,ekoran sebok dgn pelajaran,cerita tu pon tergendala.lgpon,sye dah nak menduduki UPSR tahun ni…Tp dlm mse yg sme,sye nak terbitkan cerita tu…

    • 105. muhdnasruddin  |  30 Ogos 2012 at 3:40 am

      Anda boleh kirimkan mansukrip anda itu ke Prima Buku atau Alaf 21.

  • 106. lia  |  14 Julai 2012 at 3:49 am

    saya ingin menulis novel tapi saya tidak tahu macamana ingin memulakan…saya telah banyak membaca dan membeli novel.

    • 107. muhdnasruddin  |  30 Ogos 2012 at 3:38 am

      Salam. Saya sarankan dapatkan ebook saya, berjudul CARA MUDAH MENULIS NOVEL, di dalam ebook berkenaan diceritakan pelbagai cara untuk menulis novel. Harga cuma RM 40.00. Sila rujuk dalam blog saya. http://mnasruddindasuki.blogspot.com. untuk dapatkan maklumat lanjut.

  • 108. Muhammad  |  27 Julai 2012 at 4:12 am

    sebenarnya…saya telah menulis isinya tetaapi tidak tahu bagaimana hendak menjadikannya sebuah buku dan menghantar kepada pnerbit.minta pendapat…..

    • 109. muhdnasruddin  |  2 September 2012 at 12:52 am

      Saya ada menghasilkan sebuah ebook Cara Mudah Menulis Novel. Sila dapatkan ebook berkenaan. Semua maklumat untuk dapatkan ebook ni sila rujuk blog saya. http://mnasruddindasuki.blogspot.com

  • 110. aniey anizan  |  16 Ogos 2012 at 9:28 am

    salam. .boleh tak saya nak mintak almat akaun facebook anda. .?untuk memudahkan kita berhubung. .
    banyak soalan yang saya nak tanyak. .
    saya minat untuk menulis novel. .
    tapi novel yang saya ingin tulis ialah dunia khayalan saya sahaja ketika termenung. .bagi saya ia merupakan kisah yang pernah berlaku kepada masyarkat ..
    satu soalan yang saya rasa penting ialah..
    watak yang saya ingin letak dalam novel tersebut ialah seorang pengarah filem,tetapi saya takut untuk meletakkan watak itu. .
    bagaimana ya?

    • 111. muhdnasruddin  |  30 Ogos 2012 at 3:36 am

      Salam. Saya mohon maaf, akaun facebook saya dah tutup kerena beberapa masalah. Tapi anda boleh email kepada saya melalui mnasd_326@yahoo.com. Jika anda mahu menulis watak mengenai pengarah filem, anda harus tahu dunia kehidupannya barulah nampak real. jika tidak anda hanya tahu luaran sahaja. Apapun yang penting, siapkan manuskrip itu dahulu. Editor akan banyu anda jika isi cerita anda itu banyak kekurangannya.

  • 112. zura  |  1 September 2012 at 4:41 pm

    salam…saya ingin bertanya, betulkah jika ingin menghantar manuskrip, seseorang penulis itu tidak boleh menghantar kepada banyak penerbit?

    • 113. muhdnasruddin  |  2 September 2012 at 12:44 am

      Salam. Ya, manuskrip yang sama hanya boleh dihantar untuk satu penerbit sahaja melainkan jika penerbit A, menolak manuskrip itu, boleh hantar ke penerbit B. tetapi pastikan dahulu, manuskrip telah ditolak, barulah boleh hantar ke penerbit lain. Sebaik-baiknya tulislah satu manuskrip satu penerbit sahaja.

    • 114. muhdnasruddin  |  2 September 2012 at 12:50 am

      Salam. Ya betul. Sebaik-baiknya satu manuskrip untuk satu penerbit sahaja. Jika ingin menghantar manuskrip ke penerbitlain, silalah buat manuskrip yang lain pula. Jangan mengharapkan manuskrip diterbitkan, barulah menulis manuskrip yang lain pula. Tulislah sebanyak mana manuskrip dan hantar ke mana-mana penerbit yang sesuai.

    • 115. muhdnasruddin  |  19 September 2012 at 12:51 am

      Salam. Untuk pengetahuan, jangan sesekali menghantar manuskrip yang sama kepada banyak penerbit. Tulislah satu manuskrip untuk satu penerbit sahaja.

    • 116. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:12 am

      Salam. Ya betul. satu manuskrip untuk satu penerbit sahaja. Jika ingin hantar ke penebit lain, sila hantar manuskrip yang lain pula.

  • 117. Fatin Liyana  |  6 September 2012 at 8:34 am

    Salam, encik.. saya nak tanya. Jika manuskrip pertama saya yg telah dihantar ke syarikat penerbitan mengambil masa yang lama untuk di terbitkan (jika layak), boleh ke tidak saya mencuba menghantar manuskrip saya ke syarikat lain. Tetapi bukan manuskrip yang sama. Sbg cth, Syarikat A sy hantar menuskrip y bertajuk Aku Cinta Dia, tetapi mengambil masa atau menunggu giliran untuk diterbitkan. Saya menghantar manuskrip kedua saya, bertajuk Kaulah Kekasihku, ke syarikat B. Bolehkah saya membuat didalam situasi begini? Jika hendak ditunggu, mengambil masa yang lama. Takut orang lupa e-novel sy..Boleh encik terangkan? terima kasih

    • 118. muhdnasruddin  |  19 September 2012 at 12:50 am

      Salam. Ya anda boleh menghantar manuskrip novel yang berlainan ke dua poenerbit yang berlainan. yang menjadi kesalahan apabla anda menghantar novel yang sama kepada dua penerbit yang berlainan. Jika anda ada dua atau lebih manuskrip sila hantar kepada lain-lain penerbit.

    • 119. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:10 am

      Salam. Bole, itulah yang sebaik-baiknya. Dan jangan hantar manuskrip yang sama ke dua atau tiga penerbitan yang lain. Nanti nama anda akan disenaraihitamkan. Kalau boleh jangan tunggu novel pertama diterbitkan, baru nak tulis novel kedua dan seterusnya. Buat dulu novel banyak-banyak kemudian hantar ke mana-mana penerbitan.

  • 120. nabila sabri  |  23 Oktober 2012 at 3:02 am

    saya sedang menaip sbuah novel. tetapi saya ingin tahu bagaiman ingin membuat novel yang mempunyai unsur-unsur jenaka, percintaan kesedihan dan bermoral.

    • 121. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:07 am

      Anda boleh belajar sama ada dengan menghadiri bengkel penulisan atau dapatkan maklumat melalui internet. Cari melalui google, cara menulis movel.

  • 122. nabila sabri  |  23 Oktober 2012 at 3:03 am

    adakah kita boleh mengarang novel dari bangku skolah?

    • 123. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:06 am

      Boleh.

  • 124. nabila sabri  |  27 Oktober 2012 at 2:19 pm

    salam, saya beruumur 14 tahun, wajar ke jika seorang pelajar berumur 14 tahu a.k.a form2 boleh mengarang novel. kerana saya ingin mengetahui bagaimana cara saya boleh mengarang novel dengan lebih baik..

    • 125. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:05 am

      Salam. Boleh belajar menulis novel walaupun masih di angku sekolah. Bila sudah habis sekolah nanti boleh terus menulis ovel. Buat masa sekarang, pelajari dulu bagaimana nak tulis novel.

    • 126. muhdnasruddin  |  13 Mac 2013 at 1:01 am

      Boleh menghadiri bengkel penulisan novel atau dapatkan maklumat dari internet.

  • 127. Anis Zulaikha  |  4 November 2012 at 5:05 am

    salam nama saya anis saya masih umur sepuluh tahun saya bercita cita menjadi penulis novel tetapi saya belum bersedia lagi tetapi saya banyak membaca novel dan itulah hobi saya melayari internet untuk mendapat pengetahuan dan membaca novel yang dibeli….. novel yang saya suka baca ialah young aisyah , kawan baik forever, akukah cinderella itu dan akhir sekali ialah sarah dan kasut tumit tinggi dan paling saya suka baca ialah gaun merah jambu…..

    • 128. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:03 am

      Salam.terima kasih kerana minat menulis novel walaupun baru berumur 10 tahun. Walapun banyak yang perlu dipelajari tetapi untuk permulaan, sila baca novel kemudian kaji bagaimana cara mengolah dan menulis novel itu melalui pembacaan.

  • 129. Hidayah  |  8 November 2012 at 4:47 pm

    Salam,
    En. Muhd Nasruddin,
    Saya ingin tahu adakah e-book tersebut masih dijual pada masa ini dan berapakah harganya? Saya berminat untuk membelinya. Terima kasih :)

    • 130. muhdnasruddin  |  15 November 2012 at 2:00 am

      Salam. Ebook itu masih dijual lagi. Untuk ebook Cara Mudah Menulis Novel harganya RM 40.00 dan 50 Tip Menulis Novel RM 20.00 tetapi jika membeli kedua-duanya harganya cuma 50.00 dan mendapat sebuah lag ebook percuma bertajuk Panduan Menulis Noverl berdasarkan Kisah Benar.

  • 131. Clerinty  |  14 Januari 2013 at 12:44 pm

    kebiasaannya, brapa muka surat untuk setiap bab novel tu?

    • 132. muhdnasruddin  |  13 Mac 2013 at 1:00 am

      Novel biarlah setebal 400 halaman ke atas ketas a4 taip double spacing.

  • 133. tasrul haimie  |  16 Januari 2013 at 3:05 am

    saya dah buat novel tapi saya tak tahu cara-cara nak terbitkan novel,saya harap dapat terbitkan novel saya.

    • 134. muhdnasruddin  |  13 Mac 2013 at 12:59 am

      Nak terbitkan novel, hubungi penerbit mana yang anda mahu hantarkan. Boleh hantar melalui emel atau, pos atau datang sendiri ke pejabat syarikat penerbit novel berkenaan.

    • 135. muhdnasruddin  |  2 April 2013 at 1:43 am

      Hantar sahaja manuskrip novel itu kepada mana-mana syarikat penerbitan novel. Alamatnya ada di dalam buku-buku novel yang ada di pasaran.

  • 136. suhaila  |  11 Mac 2013 at 1:47 pm

    Saya ingin bertanya, berapakah anggaran royalti yang bakal diterima untuk sesebuah novel yang berjaya di terbitkan, dan jika karya saya sudah siap bagaimanakah caranya saya harus menghantar kepada penerbit? Perlukah saya print dalam bentuk A4 dan binding sekaligus?

    • 137. muhdnasruddin  |  13 Mac 2013 at 12:58 am

      Anggaran royalti ialah 10 peratus. contoh jika novel dicetak 3,000 naskah. Satu naskah harga RM 19.90 bermakna setiap buku yang dijual
      anda akan mendapat Rm 1.99 X 3,000 Naskah. Anda akan dapat royalti kira-kira RM 5,970. Jika buku itu diceak kedua , ketiga dan seterusnya, anda akan mendapat royalti setiapkali dicetak. Anda boleh menghantar manuskrip melalui emel atau hantar melalui pos atau datang sendiri ke pejabat di mana novel itu mahu diterbitkan. Jika hantar melalui pos, pastikan anda ada salinan dan ditap bentuk A4 dan binding.

  • 138. Sitti N Shazwana  |  24 Mac 2013 at 9:20 am

    Salam, nak tanya sikit. saya sebenarnya baru berusia 12tahun, saya memang suka baca novel start saya masuk drjah enam lagi. tapi dalam usia begini boleh kah saya nak capai impian itu ataupun lupakan buat sementara saya ingin meningkat remaja? please answer. Terima Kasih.

    • 139. muhdnasruddin  |  26 Mac 2013 at 1:13 am

      Salam. Saya nasihatkan adik terus membaca novel.Di samping membaca adik cuba kaji sendiri bagaimana penulis novel itu menulis. maksudnya cara pengolahan, bahasa, dialog yang digunakan dan sebagainya. itu penting sebagai ilmu tambahan. Apabila adik sudah meahir dan faham semua itu, adik boleh cuba menulis novel. Buat masa sekarang, elok adim tu pukan pada pelajaran, apabila meningkat dewasa nanti, adik sudah cukup ilmu menulis novel. bolehlah adik menulis novel. Semoga berjaya. terima kasih.

      • 140. Nur Izzati Ahmad Gani  |  26 Mac 2013 at 3:12 am

        Salam. Saya telah menghasilkan sebuah manuskrip buat pertama kalinya. Untuk pengetahuan, manuskrip saya kini masih dalam penilaian di salah sebuah syarikat penerbitan novel. Seperti yang saya tahu kebiasaannya penilaian sesebuah manuskrip mengambil masa selama 3 bulan. Apakah prosedur yang akan dilakukan oleh sesebuah syarikat penerbitan novel seandainya manuskrip saya itu diterima untuk diterbitkan? Adakah ianya juga mengambil masa selama 3 bulan untuk diterbitkan. Mohon penjelasan bagi pihak encik.

        Sekian terima kasih.

        2013/3/26 CARA MUDAH MENULIS NOVEL

        > ** > muhdnasruddin commented: “Salam. Saya nasihatkan adik terus membaca > novel.Di samping membaca adik cuba kaji sendiri bagaimana penulis novel itu > menulis. maksudnya cara pengolahan, bahasa, dialog yang digunakan dan > sebagainya. itu penting sebagai ilmu tambahan. Apabila adik sudah m” >

    • 141. muhdnasruddin  |  2 April 2013 at 1:42 am

      Salam. Saya nasihatkan dahulu belajar dahulu bagaimana hendak menulis novel. Masa masih panjang. Apabila sudha cukup ilmu dan persediaaan, adik boleh menulis novel.

  • 142. Nur Izzati binti Ahmad Gani  |  27 Mac 2013 at 9:30 am

    Salam. Saya telah menghasilkan sebuah manuskrip buat pertama kalinya. Untuk pengetahuan, manuskrip saya kini masih dalam penilaian di salah sebuah syarikat penerbitan novel. Seperti yang saya tahu kebiasaannya penilaian sesebuah manuskrip mengambil masa selama 3 bulan. Apakah prosedur yang akan dilakukan oleh sesebuah syarikat penerbitan novel seandainya manuskrip saya itu diterima untuk diterbitkan? Adakah ianya juga mengambil masa selama 3 bulan untuk diterbitkan. Mohon penjelasan bagi pihak encik.

    Sekian terima kasih.

    • 143. muhdnasruddin  |  2 April 2013 at 1:40 am

      Salam. Sekiranya mansukrip diluluskan, penulis akan dimaklumkan perkembangan dari masa ke masa. Untuk diterbitkan tidak semestinya dalam masa tiga bulan, itu bergantung kepada manuskrip novel yang sedia menunggu untuk diterbitkan. Mungkin mengambil masa enam bulan atau setahun bergantung kepada yang dahulu didahulukan. Sementara menunggu novel terbit, sila tulis novel yang lain, jangan menunggu novel terbt barulah hendak mula menulis npvel yang lain.

  • 144. Hanif Abdul Bahar  |  1 April 2013 at 4:47 am

    Ada lagi ker tawaran ini?

    • 145. muhdnasruddin  |  2 April 2013 at 1:47 am

      Ya masih ada lagi tawaran. Jika anda berminat, sila buat pesanan segera. Ebook akan dihantar sebaik sahaja anda membuat pembayaran. terima kasih.

  • 146. zai  |  3 April 2013 at 11:05 am

    Salam tuan, nak tanya ebook %0 Tips tersebut masih dijual tak?

    • 147. muhdnasruddin  |  6 April 2013 at 1:37 am

      Salam. Ya. ebook berkenaan masih dijual lahi. Jka anda berminat boleh buat pesanan segera. book akan di hantar sebaik
      sahaja pengesahan pembayaran disahkan. terima kasih.

  • 148. noor  |  5 April 2013 at 2:48 am

    saya sudah membaca semua soal jawab encik dengan pembaca.saya juga akan berusaha untuk mendapatkan buku tersebut dan sekarang saya sedang menulis novel.cuma saya nak tanya selalunya penulis novel menjadi ‘aku’sebagai watak.tetapi jika ingin menjadi sebagai penulis baru seeloknya penulis harus menjadi’aku’atau pencerita.contoh:aku termenung seketika tatkala mengingati peristiwa semalam. atau suraya termenung seketika tatkala mengingati peristiwa semalam.

    • 149. muhdnasruddin  |  6 April 2013 at 1:35 am

      Jika menggunakan ‘aku’ penulis terasa lebih dekat dengan cerita manakala menggunakan watak lain, penulis seolah-olah sedang menonton tv dan menceritakan apa yang sedang dipaparkan. Jika sebagai penulis baru, untuk lebih mudah gunakan watak aku.

  • 150. mimiaslida sahuri  |  3 Oktober 2013 at 6:01 pm

    mmm masih bolay buat tempahan pembelian ke untuk buku ini

    • 151. muhdnasruddin  |  4 Oktober 2013 at 12:59 am

      Ya, masih boleh buat tempahan. Sialah buat pesanan segera. Ebook akan dihantar sebagaik sahaja payment dilakukan. YQ.

  • 152. muhdnasruddin  |  26 April 2011 at 7:10 am

    Kalau kita perhatikan sekarang banyak novel yang diterbitkan mempunyai jumlah halaman diantara 350 – 500 atau lebih berbanding dengan 300 halaman ke bawah kira-kira sepuluh tahun lalu. Jika sdri mempunyai manuskrip setebal 250 halaman kertas a4, apabila terbit menjadi buku ju mlah halaman akan menjadi susut menjadi kita-kira 200 halaman. Oleh yang demikian, silalah tulis setebal 350 – ke atas jumlah halaman kerana banyak penerbit novel menerbitkan novel yang tebal. Alamat penerbit boleh didapati apabila kita membeli novel yang banyak berada di pasaran. Di dalam novel berkenaan tertera nama penulis, penerbit dan sebagainya.

  • 153. muhdnasruddin  |  26 April 2011 at 7:14 am

    Tak semestinya. Di bangku sekolah lagi pun boleh tulis novel asalkan ada kemahuan. Pernah dnegar seorang pelajar di utara tanahair sudha menghasilkan sebuah novel ketika usia 14 tahun, kisahnya ada disiarkan dalam Nasi lemak Kopi O TV9 tidak lama dulu.

  • 154. atira  |  29 April 2011 at 12:56 pm

    owh…..saya sdg mngarang novel…skarang nie

  • 155. muhdnasruddin  |  30 April 2011 at 11:01 am

    Bagus-Bagus. Saya harapkan novel anda akan terbit satu hari nanti asalkan sahaja anda tidak jemu menulis. Bila boleh siap?

  • 156. muhdnasruddin  |  14 Mei 2011 at 2:41 am

    Syabas dan tahniah. Saya harapkan satu hari nanti novel yang sedang anda karang itu dapat diterbitykan di Malaysia. Prima Buku sedang mencari novel berunsurkan novelog, catatan perjalanan dari mana sahaja berada. Jika ada tiket bas, tiket kapal terbang, teksi dari satu tempat ke satu tempat, poskad, email dan sebagainya atau apa sahaja, jangan buang, ia akan menjadi bukti catatan perjalanan kita. Ramai nak tahu catatan perjalanan ke luar negara tapi tak smeua orang mampu melaluinya.

  • 157. cik asiey  |  22 Januari 2012 at 3:20 pm

    kena bank in duit dulu bru dpt buku ni?

  • 158. muhdnasruddin  |  9 Mac 2012 at 2:30 am

    Ya kena bank ini duit dahulu kemudian sms atau email kepada saya dan saya hantar ebook berkenaan ke mail box anda setelah pengesahan dibuat. Terima kasih.


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Laman

Kategori

Kalendar

Februari 2010
I S R K J S A
« Nov   Mac »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Most Recent Posts

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 107 other followers

%d bloggers like this: