KETAJAMAN IMAGINASI DAN ILMU

KETAJAMAN IMAGINASI DAN ILMU

DI DALAM konteks penulisan imaginasi merupakan ketajaman fikiran seseorang penulis untuk mewujudkan suatu suasana di dalam karya tanpa berada di tempat yang sedang digambarkan.

            Sebagai contoh seorang penulis menggunakan imaginasinya sedang mengambarkan suatu keadaan di balai ketibaan sebuah lapangan terbang sedangkan ketika menulis itu dia sedang berkarya di dalam biliknya.

            Selain menggunakan imaginasi (sebaik-baiknya penulis pernah berada di mana situasi itu sedang digambarkan), penulis boleh menggunakan gambar rakaman video, gambar-gambar dan medium lain yang berkaitan.

            Sesudah memperolehi medium untuk menggambarkan suasana sedemikian, ilmu bagaimana untuk memindahkan di dalam bentuk tulisan amat penting. Jika diberikan tugasan kepada 10 orang untuk menggambarkan bagaimanakah keadaan balai ketibaan di seuah lapangan terbang, sudah pasti akan melahirkan 10 gambaran yang berbeza.

            Untuk menjadi seseorang penulis yang berilmu di dalam berimaginasi, mereka sewajarnya luas pengalaman, banyak membaca, banyak mengkaji, rajin mengembara, berkomunikasi dengan ramai orang dan sebagainya.

            Tidak semestinya seseorang penulis mesti berada di tempat di mana suatu gambaran hendak dituliskan di dalam novelnya, tetapi jika pernah berada di tempat berkenaan, itu adalah sebaik-baiknya.

            Tetapi jika tidak pernah, selain menggunakan medium yang disebutkan di atas, penulis juga tajam pendengaran, tajam pemerhatian. Seseorang penulis akan dilihat ketajaman imaginasinya apabila dapat menggambarkan suatu keadaan dengan begitu ‘real’ sekali meskipun tidak pernah berada di tempat berkenaan.

About muhdnasruddin

Writter
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s