TEKNIK MENULIS NOVEL YANG JARANG DIGUNAKAN

 

KITA mungkin pernah membaca atau belum, novel yang ditulis menggunakan sudut pandangan orang pertama pada satu bab. Kemudian pada bab seterusnya menggunakan sudut pandangan pertama juga tetapi watak yang berlainan. Begitulah seterusnya bab 3 atau 4 menggunakan nwatak-watak yang berlainan. Kemudian kembali semula kepada watak yang pertama pada bab awal tadi.

            Sebagai contoh, pada bab 1, watak A akan memperkatakan hubungannya dengan watak B contohnya dan watak-watak lain, kemudian pada bab 2 pula Watak B akan memperkatakan hubungannya dengan watak A atau watak-watak lain.

            Seterusnya pada bab 3, watak C pula memperkatakan hubungannya dengan watak A atau B. Untuk bab-bab seterusnya pengarang menampilkan setiap watak yang berbeza menggunakan sudut pandangan orang pertama iaitu ‘aku’ atau ‘saya’.

            Menulis novel menggunakan teknik seperti ini agak rumit jika tidak biasa dan tidak membuat kajian terlebih dahulu. Sebab itulah ramai pengarang muda hari ini lebih suka menulis novel menggunakan sudut pandangan orang ketiga kerana ia lebih mudah untuk mengolah dan menyusun watak.

            Bagi penulis baru, mereka boleh mencuba jika ingin mencari kelainan dalam karya mereka. Jika mereka kurang jelas teknik yang dibincangkan ini, cuba cari novel-novel lama yang menggunakan teknik sedemikian. Sepanjang pengetahuan saya, kebelakangan ini saya tidak menjumpai novel yang menggunakan teknik seperti ini.

            Bagi mereka yang sudah biasa menulis novel, cuba-cubalah menggunakan teknik ini. Teknik ini tidaklah sesukar mana asalkan pengarang bijak menyusun cerita supaya ia tidak ‘tunggang terbalik’ dan memeningkan pembaca memahaminya.

About muhdnasruddin

Writter
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s