JANGAN HANYA MENULIS NOVEL SAHAJA

ANDA memang minat menulis novel, tetapi berapa banyak manuskrip boleh anda tulis dalam masa setahun? Untuk menyiapkan sebuah manuskrip paling cepat mungkin sebuan dua sudah siap, itu pun jika sudah bersedia sejak awal dengan menyediakan rangka cerita dari bab pertama sehingga akhir. Ia mungkin tidak menjadi masalah.

Tetapi jika menulis tanpa perancangan, sudah pasti setahun dua tidak siap juga. Tidak mungkin sepanjang masa setahun atau dua tahun itu, anda hanya menulis novel sahaja.

Pada hari-hari tidak menulis novel, apakah yang anda lakukan? Untuk menjadi seorang penulis novel, kerja penulisan sebenarnya tidak pernah berhenti. Anda mesti menulis dan terus menulis. Jika tidak menulis novel, apa salahnya anda menulis novel kanak-kanak atau cerita kanak-kanak atau apa sahaja bentuk penulisan, menulis buku panduan misalnya, buku motivasi atau  buku-buku bercorak  keagamaan.

Sebenarnya dunia penulisan terlalu luas, bukan setakat menulis novel semata-mata. Grup Buku Karangkraf ketika mengadakan pertemuan dengan para pebulis yang pernah menulis dengan syarikat Karangkraf telah didedahkan bagaimana  penulis novel atau penulis genre lain tidak bergantung dengan dunia penulisan yang sedia diceburi.Parapenulis digesa supaya menceburi cabang penulisan dari pelbagai genre. Jika anda bercadang  menjadi seorang penulis, jangan hadkan bakat anda untuk menulis novel semata-mata.

Bakat yang ada sebaiknya dikembangkan dengan menulis dengan pelbagai genre penulisan. Ini sebenarnya memberikan cabaran kepada penulis supaya berani meneroka lebih jauh ke dalam dunia penulisan yang versatile ini.

About muhdnasruddin

Writter
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s