EBOOK CARA MUDAH MENULIS NOVEL (CMMN) DALAM BENTUK BUKU

COVER CMMN

SYUKUR Alhamdulillah, setelah lebih kurang lima tahun ebook Cara Mudah Menulis Novel (CMMN) diterbitkan dalam bentuk ebook, kini sudah sampai masanya ebook ini dijadikan sebuah buku yang boleh dipegang dan dibaca pada bila-bila masa.
Penulis amat menghargai cadangan dan pandangan dari mereka yang minat menulis novel supaya ebook ini dijadikan sebuah buku yang boleh dipegang, disentuh dan dibaca berulangkali.

Penulis sedar tidak ramai yang menggemari ebook berbanding dengan buku fizikal kerana sudah terbiasa sejak zaman persekolahan, apabila membaca buku mesti ada buku yang boleh ditatap dan dipegang bukan membacanya di alam siber.

Bagaimanapun tuntutan masa pada zaman siber dengan kelahiran banyak ebook panduan, sudah tentu penulis akan mengambil peluang untuk menghasilkan ebook seperti ini dan hasilnya, Alhamdulillah ramai yang menerima baik.

Namun demi tidak menghampakan mereka yang masih meminati buku, penulis tidak menghampakan impian mereka untuk membaca ebook CMMN ini dalam bentuk buku.
Sekarang buku CMMN ini boleh didapati dengan harga yang murah iaitu RM 20.00 senaskah berbanding ebook yang berharga RM 40.00. Bagaimanapun buku ini tidak dijual di mana-mana kedai buku tetapi boleh dipesan terus dengan penulis dan kos hantaran tidak dikenakan.

Penulis tidak mahu menghampakan mereka yang berasakan ebook berharga RM 40.00 terlalu mahal tetapi jika dibandingkan dengan manfaat yang diperolehi, sudah tentu tidak ternilai dengan haga buku itu. Untuk itu penulis hanya menjual dengan harga RM 20.00 termasuk kos penghantaran.

Kepada mereka yang ingin menghasilkan novel, jangan lepaskan peluang ini. Sila buat pesanan segera. Pembayaran kedua-dua ebook ini boleh dilakukan dengan cara bank in ke akaun saya:

MUHD NASRUDDIN DASUKI
AKAUN MAY BANK : 162115976283
CIMB : 7603994331

Pembeli boleh mengirimkan butiran pembelian ke emel: mnasd_326@yahoo.com atau  atau WhatsApp ke HP 013-3635560.

Advertisements

2 thoughts on “EBOOK CARA MUDAH MENULIS NOVEL (CMMN) DALAM BENTUK BUKU

  1. Salam, Encik Muhd Nasruddin. Nasib baik lah terjumpa blog awak dimasa saya tengah patah hati ni. Saya ada satu soalan besar. Ini kali pertama saya menulis cerita, tetapi bukan tak pernah mendapat bayaran dari menulis – ada, advertising dalam bahasa Inggeris. Katakanlah yang saya sedar cerita yang saya telah tulis itu, yang telah diberi pada tiga orang lain untuk membaca sedikit bab-bab yang penting, dan dengan tidak membangga diri tak menentu, yang saya pasti satu cerita yang baik. Tetapi, selepas lapan bulan dihantar pada satu penerbit, saya diberitahu ceritanya tak bagus sebab pernah dibuat orang dan tak akan dicitak. Bila ditanya, saya hairan dengan jawapan dia cerita ini tak baru. Saya tahu jalan cerita ada mulanya seperti itu, tetapi dari situ hingga keakhir ceritanya tak sama, babak-babak dan watak-wataknya tak sedikit pun seperti hero atau heroine yang lain tu, dan yang pentingnya – penghabisan cerita. Saya kata, “Endingnya dah tentu lain, kan?”, dan dia terpingga-pingga – “Entah ehh, dah baca banyak sangat sampai terlupa.” Saya cuba lagi – dan ketika itu saya rasa perempuan ini tak baca betul tulisan saya ini. Sebab banyak unsur-unsur kecil saya lepaskan dalam muka-muka tulisan, yang hanya dapat jawapan bila sampai keakhir. Saya sendiri suka buku yang bagus-bagus, dan plot yang menarik yang boleh meragut perasaan atau menggelakkan, jadi saya yang paling memastikan penulisan saya sesuatu yang boleh menyentuh jiwa dengan satu keindahan. Tetapi setelah lama dalam kerja ini, penerbit mungkin tak lihat lagi ini semua – pada saya ini dah jadi satu kerja, dan bukan membaca dengan perasaan. Jadi, inilah pertanyaan saya – kalau kita tunggu pada satu penerbit saja dan dah nak hampir satu tahun dianya menolak, penantian ini nanti tak akan kehabisan! Kalau lima penerbit satu persatu, maka lima tahunlah jadinya – sebab terpaksa tunggu satu menolak sebelum boleh pergi pada yang lain. Saya janji, cerita saya ini indah. Sebab saya telah baca yang dipasaran yang boleh memuakkan (membuat saya hairan kenapa buku itu terlepas dicetak), dan dah tentu tak mahu melakukan kesalahan yang sama. Jadi, apalah nasihat awak? Boleh kah saya hantar synopsis & satu/dua bab permulaaan merata supaya mendapat perhatian? Dan kalau satu yang menjawab dengan ikhlas saya teruskan? Terima kasih kalau boleh mendapat jawapan sebab tengah sedih ni! Cerita yang bagus – dan dia kata sama dengan yang lain! Sebab dia tak baca betul-betul!

    • Salam. Apa yang penting apabila menghantar manuskrip ke satu-satu penerbit, manuskrip biarkan kemas. Pastikan ejaan tidak ada yang salah. Ayatnya-ayatnya tepat dan betul. Apabila sesebuah manuskripmsampai ke tangan editor. Ia akan dibaca dahulu untuk pastikan boleh terbit atau tidak. Untuk membacanya juga satu hal jika manuskrp tidak kemas, kotor. cara menaip yang tunggang langgang, ayat berterabor, ejaan banyak salah. Jarak menaip terlalu rapat. Paragaf terlalu panjang dan sebagainya.

      Editor bukan hendak baca satu manuskrip. Banyak yang hendak dibaca. Isi cerita tidak cantik tetapi kalau cara menaip, ejaan semuanya betul akan memudahkan edior membuat penilaian. tetapi jika melihat cara menaip pun sudah kelam kabut, pastilah isinya tunggal langgang. Akibatnya manuskrip tak sempat baca habis. Akhir manuskrip ditolak.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s