BUKU MESTI ADA NILAI KOMERSIL

JIKA mahu hasil royalti banyak, tulislah buku yang ada nilai. Maksudnya nilai di dalam buku itu. Jika isi buku itu tidak ada nilai, siapa yang hendak beli? Hendak beli buku mesti sama dengan nilai ringgit yang pembaca keluarkan.

Buku yang ada nilai, biar mahal orang sanggup beli. Tetapi buku yang tidak ada nilai, murah sekalipun pembaca hanya pandang sekal lalu. Dalam hal ini, sebelum menulis kena kaji dahulu apa kehendak pembaca masa kini.

Oh, pembaca mahu buku yang santai dibaca. Isinya tidak berat. Bahasa mudah difahami. Isi kandungannya sesuai dengan kehendak pembaca dan pastikan pembaca akan berkata, “Inilah buku yang saya cari-cari selama ini!”

Ya, pembaca sekarang bukan zaman pembaca ayah atau datuk nenek kita dahulu. Pembaca sekarang mahu yang ringkas, padat, ada isi dan tidak terlalu berbunga-bunga. Macam mana mereka menulis dan membaca WhatApps, begitulah juga ringkasnya kehidupan mereka.

Tetapi penulis jangan menulis ikut bahasa WhatApps. Gunakan bahasa yang santai, Bahasa yang mereka suka, Bahasa yang dekat dengan mereka. Yang penting jangan merosakkan bahasa. Gaya penyampaian seolah-olah pembaca ada di sisi atau di depan mata. Bukan jauh berselindung di sebalik tiang.

Siapa yang ada di depan dan di sisi kita? Pembaca berusia 50 tahun, 30 tahun, 20 tahun atau belasan tahun. Bayangkan ada sekelompok remaja di dahapan kita berusia belasan atau 20 tahun. Macam mana Bahasa yang mereka gunakan, gaya bahasa yang seperti itu juga kita perlu tulis.

Ingat ya! Bukan mudah untuk mereka selok poket, keluarkan duit untuk beli buku yang kita tulis. Penulis mesti ad acara bagaimana dengan perlahan-lahan mereka selok poket dan keluarkan duit dan beli buku kita.

Yang buku kita ada nilai komersil yang boleh menyebabkan mereka membeli buku kita. Bukankah itu tujuan kita? Kita tulis buku supaya mereka dapat beli. Mereka dapat ilmu kita dapat royalti hasil penulisan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s