PENULIS SUDAH BERUBAAH PENULIS BILA LAGI

PEMBACA buku sekarang sudah berubah. Berubah dari segi pemikiran dan berubah dari segi pemilihan buku untuk dibaca. Mereka tidak membaca sembarangan buku. Mereka membeli buku yang berbaloi dengan wang yang senilai dengan isi sesebuah buku.

Pembaca sudah bijak memilih buku. Buku yang santai. Senang faham. Ayat tidak berbelit-belit. Sekali baca mudah faham. Tidak mahu banyak berfikir kerana semuanya hendak cepat. Macam mana mereka menulis dalam WhatApps, begitulah juga apa yang mereka baca.

Semuanya mudah, senang faham.

Bagaimana dengan penulis? Mahu tidak mahu penulis kena berubah. Berubah dari segi penyampaian. Ini kandungan lebih dekat dengan pembaca. Apabila mereka beli buku dan baca, mereka akan kata, “Cara penyampaian beginilah yang saya mahu.”

Sekali baca sudah faham.
Sesiapa yang sedang berhasrat hendak menjadi penulis buku misalnya, fikirlah sepuluh kali. Kaji dan kaji apa kehendak pembaca. Jangan bila buku sudah terbit, ia ‘lapuk’ dalam rak. Penat menulis, tapi tidak ada orang ambil kisah. Malang bukan penulis seperti ini.

Inilah hakikatnya. Apabila zaman berubah. Pemikiran berubah. Keperluan pembacaan juga berubah. Jadi, mahu tidak mahu penulis juga mesti berubah. Berubah mengikut aliran semasa. Ini sebenarnya untuk kebaikan penulis sendiri jika buku mereka dapat diterima pembaca.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s