MENULIS EBOOK PERLU ADA MENTOR

WALAU dalam apa bidang sekalipun, jika ingin berjaya, mesti ada mentor. Nak jadi penyanyi pun perlu ada mentor. Nak jadi usahawan inrernet yang berjaya juga perlu mentor. Apa lagi kalau nak jadi penulis.  Anda perlu ada ada mentor. Anda ada?

Siapa yang selalu tengok racangan realiti tv, selalunya ada mentor. Mentorlah yang akan memberikan tunjuk ajar kepada protégé untuk melakukan persembahan yang lain daripada peserta lain. Fungsi mentor ini penting.

Menjadi penulis tanpa mentor, tidak dapat ilmu yang banyak boleh diserap ke dunia penulisannya. Mentor ini yang akan memandu protégé menulis dengan betul. Bukan sahaja cara menulis, tetapi segala aspek dalam dunia penulisan yang terbuka ini.

Carilah mentor supaya anda tidak menjadi penulis sekerat jalan. Siapapun anda, jangan malu mencari mentor jika mahu berjaya.

Menjadi penulis ebook barangkali tidak se’glamour’ dengan penulis karya kreatif. Penulis sajak boleh dijemput membaca sajak di khalayak di majlis-majlis tertentu. Itu pun bukan semua penyajak. Mereka yang sudah ada nama saja selalu mendapat undangan.

Walaupun menjadi penulis ebook tidak se’glamour’ karya kreatif, tetapi mereka cukup terkenal di kalangan mereka yang sentiasa ber’blogging.’ Bukan sahaja dengan blog mereka boleh mendapat pendapatan yang lumayan, mereka juga sering dijemput untuk memberikan motivasi kepada mereka yang menjalankan ‘bisnes online’

Untuk itu tidak cukup dengan hanya boleh menghasilkan ebook. Ingin menjadi penulis ebook juga perlukan mentor. Mentor inilah yang akan memberi tunjuk ajar, ebook yang bagaimana mahu ditulis? Bagaimana mahu memasarkan ebook? Siapa sasaran ebook dan sebagainya.

Menceburi penulisan ebook, terlalu luas skopnya. Tidak seperti menulis buku atau novel, siap tulis novel terus hantar kepada penerbit. Penerbit akan cetak dan jual. Semua dilakkan oleh penerbit, kita hanya duduk goyang kaki tunggu royalti.

Jika buku atau novel tidak laku di pasaran, mulalah semangat menulis mula ‘menjunam.’ Menulis ebook tidak seperti menulis buku  biasa. Kita tidak boleh harapkan sesiapa melainkan diri sendiri yang usaha lebih. Lebih usaha, lebihlah ‘hasilnya.’

Mereka yang sudah berkira-kira menghasil sebuah ebook, bolehlah fikirkan, siapakah mentor yang boleh membimbing anda. Itupun jika anda tidak selesa dengan keadaan ekonomi  sekarang dan ingin perubahan dalam hidup.

Tetapi jika anda mahu perubahan, bertindaklah sekarang. Ibarat menaiki sampan di dalam sungai, jangan menunggu sampan bocor barulah bertindak menutup lubang yang bocor. Pastikan sampan yang hendak digunakan selamat dari .kebocoran.’

Sebelum menyeberang sungai, sediakan  dahulu pelampung atau alat-alat keselamatan jika anda tidak tahu berenang.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s