CIRI CIRI YANG PERLU ADA DALAM NOVEL THRILLER

JIKA  anda berminat untuk menghasilkan novel ‘thriller’, jangan lupa perhatikan cirri-ciri yang sepatutnya ada dalam novel berkenaan.  Di antara cici-ciri yang sepatutnya ada ialah:

MISTERI

Misteri seolah-olah sudah menjadi satu kewajipan dalam novel corak sedemikian kerana misteri seolah-olah satu pancing untuk menarik pembaca mengikuti kisah selanjutnya. Banyak perkara yang boleh menimbulkan misteri seperti pembunuhan, penculikan, rompakan dan sebagainya. Bagaimanapun dalam kisah thriller tidak semestinya  berlaku pembunuhan, apa yang penting bagaimana penulis mengolah kisah misteri itu.

SUSPEN
Unsur ini juga wajib ada. Tanpa suspen ia tidak akan menjadi misteri. Boleh dikatakan setiap peristiwa yang dipaparkan akan menimbulkan tanda tanya. Tanda tanya inilah yang akan disimpan  oleh penulis dan untuk mengetahui jawapannya, pembaca mesti meneruskan pembacaan sehingga akhir.

TEKNIK PENCERITAAN YANG PANTAS

Membaca novel thriller seolah-olah kita sedang menonton kisah seram atau thriller seperti yang disiarkan di kaca tv, ada music seram tetapi pantras dan bukan mendayu-dayu. Oleh itu jalan penceritaan juga mesti pantas, ayat tidak terlalu panjang. Kadan-kadang pendek tetapi padat dan penuh mesej. Tempoh penceritaan tidak lama sehingga bertahun-tahun tetapi tempohnya singkat. Mungkin sehari semalaman atau beberapa jam sahaja.

Jika  anda ada bakat untuk menulis novel sedemikian, cubalah untuk menulis novel triller seperti itu kerana tidak ramai penulis yang mampu berbuat demikian. Apa kata anda cabar diri anda sendiri.
 

 

 

About muhdnasruddin

Writter
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to CIRI CIRI YANG PERLU ADA DALAM NOVEL THRILLER

  1. Noval says:

    Bagai mana jika menulis kisah yang mendidik

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s